Absztrakt tanulságok a természettudományról

Alekandrova N.V.

Észak és Dél

Mi a térkép? Ma (az első leckében) megfontoljuk a térképet. A térkép egy ország, vagy annak egy része képe, vagy egyszerre sok, sőt minden ország, ahol a tengerek és az őket körülvevő óceánok találhatók. A térképen láthatja, hogy hol található a város, ahol a folyók áramlanak, ahol a hegyek felemelkednek, és hogyan hajlik a strand. Ez a kép természetesen sokszor csökkent. A nagy, teljesen folyó folyók a térképen vékony kék vonalakkal vándorolnak, és a legmagasabb hegyek, amelyek csúcsán sok napig kell utazni, apró pontokká válnak. Általánosságban elmondható, hogy a Föld a térképen úgy néz ki, mintha egy nagyon nagy magasságból nézzük volna, és minden nagyszerűnek tűnik elég kicsinek. De annak érdekében, hogy fontos dolgok ne kerüljenek el, a kártya különleges ikonokkal és különleges színezéssel jött létre. Például a városokat körök jelölik, a hegyeket barna festékkel festik, a tengerek pedig kékek.

Az első térképünk hazánk térképét, Oroszországot, csak az egész országot nem találta meg - Oroszország nagyon nagy, és hosszú időn keresztül az erdőkön és tavakon, folyókon, hegyeken, tengereken át kell utazni. Időközben csak Oroszország központi részét látjuk - és a hozzá legközelebbi tengerek és hegyek. A központi rész nem feltétlenül az ország közepén helyezkedik el, hanem a főváros fővárosa. Oroszország fővárosa Moszkva ősi városa. A térképünk közepén látjuk.

Dél felé. Most próbáljunk "szállni" Moszkvából egy tengerbe. Vegyünk egy ceruzát és húzzunk vonalat Moszkvából a lap aljára. A ceruza "eljön" a Fekete-tengerre. Ha valóban vonattal utazol, ez sok órát fog igénybe venni. Tegyük fel, hogy este ültünk a vonaton; akkor egész éjjel aludni kell a vonaton, majd egész nap járni kell a síneken, aludni egy másik nap - és csak akkor, ha másnap reggel látni fogjuk a tengert.

Ez egy meleg tenger. És itt a nap melegedik, mint utazásunk elején, és a fák és madarak itt az, amit szeretnek. Nyáron a homok és a kövek a tengerparton olyan forróak a naphoz képest, hogy fájdalmas mezítláb, a tengerben lévő víz meleg, a delfin úszik a hullámokon. Dél felé mentünk - emlékezni fogunk arra, hogy melegebbé vált számunkra.

Észak felé. Most pedig vegyen egy ceruzát, "térjen vissza" Moszkvába, és vonalat húzza "nem magamnak", hanem "magamtól" a lap felső oldaláig. És "éjjel, éjjel és nappal" is eljutunk a tengerbe. Most csak hideg, súlyos tenger lesz. Fehér tengernek nevezik - valóban fehér: fél évig jég és hó alatt rejtőzik. A hideg vizekben élő pecsétek - tengeri állatok sima és vastag bőr. Nem félek a fagytól és aludni jégen.

Ezúttal északon értünk. És az irányt, amelyben mozgatunk, az északi lesz.

A térképet mindig úgy rajzolják, hogy az északi terület a lap tetején legyen, a déli pedig alul található. Pontosan ez a módja annak, hogy a kártyát elé helyezzük, és fontold meg.

Kelet és Nyugat

A nap a föld felett van. A térképünkön északra és délre utazva el tudjuk képzelni, hogy milyen nagy földet ábrázol rajta. Végül is, meddig "vonattal utazunk", és milyen nagy különbség van a földünk északi és déli területe között: különböző időjárási viszonyok, különböző állatok és halak élnek, és általában minden más. Ezért ez egy nagyon nagy terület, sok nagy folyó és kis folyó, tavak, erdők és mezők vannak benne. Éjjel ez a föld sötétben van, reggel pedig a nap felkelt - és mindent megvilágít, egészen az utolsó fűszálig, és egész nap ragyog az esti órákig.

Kövessük a napot: milyen úton halad a földön?

Képzeld el, hogy valahol a mezőn állunk - kora reggel, hajnalban -, és meg fogjuk nézni az irányt, ahol a nap megjelenik. Ezt az oldalt keletnek nevezik. Ha nem megyünk sehova, és egész nap a napot nézzük, látni fogjuk, hogyan emelkedik magasra az égbolt, majdnem átmegy a fejünk fölött, és az erdő mögé kerül a másik oldalon. Amikor este állunk a napsütésben és nézzük a naplementét - a szemünk nyugatra néz. Ott a nap "elmerül" a föld szélén. Most újra kelet felé nézzük meg, fordítva kell fordulnunk.

Tehát a keleti a világ azon része, ahol a nap felkel, és a nyugati - ahol a nap áll. Hogyan kelet és nyugat a térképen? Ha a kártya helyesen áll előttünk, a keleti mindig a jobb oldalon van, a nyugat pedig a bal oldalon van. Ha a jobb oldali tenyerét a térkép jobb oldalára helyezi, akkor lassan felemeli és "hordozza a földre", majd a bal szélén leereszkedik, majd a tenyeredés körülbelül ugyanúgy halad, mint a nap.

Keletre. Újra elindulunk a térképen - ezúttal keletre. Vegyünk egy ceruzát és vidd Moszkvából jobbra. A vonalunk áthalad a folyókon, és a hegyek láncolatával találkozik. A hegyek nem nagyon magasak, kör alakú csúcsok, és mindegyik vastag erdők borítják. A térképen úgy tűnik, hogy a hegyeket egy keskeny csík nyújtja, de valójában egész hegyvidéki ország; amikor repülővel repülsz ezeken a hegyeken, úgy tűnik, nincs vége. Ez az urál egy ősi és nagyon gyönyörű hegyvidéki ország.

Vannak medvék, szarvasok és még sok más vadállat az Ural távoli erdõiben, és a hegyek kõszikványai rengeteg kincset rejtenek: vas- és rézérc, szén és drágakövek. A híres urál kő malakit; sötétzöld, csavart vénákkal. Ebből gyöngyök, kosarak, vázák és sok más szép dolog őrlődnek.

Régen az Urálokban bátor és ügyes emberek éltek, akik vadásztak és kivonták az ércet, kovácsolt fémeket, és keresték a hegyekben a drágaköveket.

Nyugatra. Nyugatra megyünk. Vessünk egy ceruzát, és vezetjük az "ösvényt", amint emlékszünk, a térkép bal oldalára - a beállító nap után. A folyók és a városok áthaladásával újra megérkeztünk a tengerbe - a Balti-tengerbe.

Ahogy már kitalálhatjuk, ez a tenger nem olyan meleg, mint a Fekete, és nem olyan hideg, mint a Fehér. Homokos strand, magas fenyőfák, habos hullámok futnak a homokban. És ezen a part menti homokban néha áttetsző sárga kövek - sárga. Ha átnézi a napfény borostyánszínű felületét, akkor belülről úgy tűnik, hogy sárga sugárzó fény áthatol. Az Amber a távoli időkben a Balti-tenger partján termesztett ősi fenyők kavicsos gyantája. A borostyán belsejében néha láthatjuk a bogarakat, a legyeket vagy a pókokat, amelyek egyszer beesettek a ragadós gyantába.

Töltse ki a körvonalat. Először is, meg kell jelölnie a leveleket a térkép szélén, ahonnan az északi, déli, nyugati, keleti oldal. A tengereket "fel kell tölteni vízzel", és meg kell adni a nevüket. Az uráli hegyek festhetők. Moszkva a térképen már megjelölt, csak meg kell írni a nevét.